VESZPRÉMVARSÁNY FELŐL, NOHABBAL JÁR ÁPRILISTÓL A FRANCIAVÁGÁSI TOLATÓS
A pápai repülőtér kifutópályájának a meghosszabbítása miatt a 13-as vonalat átvágják, a forgalmat ott megszüntetik.
A pápai repülőtér kifutópályája pont a MÁV 10-es és 13-as vonala között húzódik, szinte síntől-sínig. Mivel a reptér fejlesztése keretében meghosszabbítják a kifutót, valamelyik vasutat mindenképpen metszeni fogja. A 10-es vonal fontos, forgalmas vonal, föl sem merülhet az átvágása – nem úgy a 13-as vonal, ahol a Pápa–Környe szakaszon 2007. márciusában szűnt meg a személyforgalom. A helyzet azonban nem ilyen egyszerű, mivel a Pápától 15 kilométerre levő franciavágási fűrészüzemet azóta is kiszolgálták tehervonatokkal. A celldömölki remot Dácsia hetente háromszor kocogott ki Pápa felől Franciavágásra jellemzően 5-10 kocsival, de néha hosszabb elegyek is összejöttek. Ilyenkor a 13-ason a Dácsia kétszer fordult, Pápától pedig előfogattal ment tovább Celldömölkre.
Szóval Franciavágásnak jelentős a teherforgalma, nem lehet csak úgy feladni. A megoldás az lett, hogy a 13-as vonal Franciavágás és Veszprémvarsány közti részét az elmúlt év során helyreállították – egészen hússzal is döcöghetnek itt újra a vonatok. A vasútbarátok ki is használták azt az időszakot, amikor a 13-as vonal végig járható volt Pápa és Veszprémvarsány között, két különvonatot is szerveztek ide idén kora tavasszal.
A vonat hússzal mehet, így bringával is lehet előzgetni!
A lejtviszonyok miatt a remot Dácsia ereje ide már nem elég, hiszen most emelkedőnek fölfelé kell vinni a rakott kocsikat. A megoldás az lett, hogy a Rail Cargo Hungaria kiszolgáló tehervonatait a Kárpát Vasút Nohabjával húzzák. A tehervonatok hétfőn, szerdán és pénteken közlekednek, reggel indulnak Győr-rendezőből a 11-es vonalon Veszprémvarsányba, majd innen tovább a 13-ason Franciavágásra. A kocsik kicserélése után ugyanezen az útvonalon tér vissza a menet Győrbe.
Forrás: Veszprémvarsány felől, Nohabbal jár áprilistól a franciavágási tolatós (iho.hu)
Szerző: Vörös Attila